Tuesday, March 3, 2009

da lagedary journey with PX from AS to UMP...PArtT 3

bertolak blik ke UMP...21.7.2008...(isnin)

jam menunjukkan pukul 10.14 pagi...

cuaca masih lagi cerah...


kami meneruskan perjalanan pulang kami....tentang cukai jlan kami letak tepi..insyaallah...selamat...sebaik sahaja keluar dari stesen minyak...chot membelok ke stu simpang menuju ke kedai perkhidmatan menukar tayar...."aku nak alignment tayar kereta ini lah sekejap"...kate chot..."bkan ko da baiki ke kereta ni smalam"...kate manek...kereta terus terdorong ke dalam garaj...dan chot trus bercakap dgan seorang mekanik tujuan dia kesini...dan kerja2 pembaikpulihan PX untuk pengendalian lebih baik dijalan kan....

imbas kembali sewaktu kami mula mengambil kereta ini pada hari sebelumnya....disebuah rumah ditepi kwasan swah padi yang terbentang luas...PX tersadai ditepi umah...aku kagum dan teruja melihat keadaan PX yang masih elok walaupon usianya tidak menggambarkan keadaan demikian....keadaan 'body' nya yang masih elok diselaputi cat merah ferrari...berkilat dek silauan pantulan panas mentari....keadaan itu menyebabkan manek sempat posing dengan PX ini dengan mengunaan kamera hensetnya...

salam diberi kepada tuan rumah..tetapi bkan tuan asal empunya kereta ini...aku dimaklumkan chot bahawa ini adalah kenalan kepada tuan asal kepada kereta ini.. sesi bercakap dan beramah mesra dijalankan di kwasan rumah...ini kerana pakcik yang dlam usia 40 ini ada urusan kerja diluar yang perlu diselesaikan nya...tidak dapat la kami merasa pelawaan jamuan air teh dan kueh mueh...

kunci da serahkkan...aku ditugaskan untuk membawa PX ini kesebuah tempat dimana member chot akan melakukan kerja2 sedikit pembaikpulihan....perhatikan apa2 yang tidak kena pada kereta ini memandangkan sewaktu aku hendak hidupkan kereta ini...kereta ini tidak dapat dihidupkan...mugkin kerana terlalu lama tersadai di tepi rumah ini menyebabkan baterinya lemah...kerja2 penolakkan dilakukan tehadap kereta ini dalam usaha menghidupkannya...kereta ini berjya dihidupkan dengan kuasa tolakan manek, chot dan pakcik itu....chot tersenyum...manek mengeluh kepenatan kerana telah 3 kali ulangan tolakan dilakukan bagi memastikan kereta ini hidup...

chot memandu kereta ayahnya dan memberi arahan kepada aku dan manek supaya mengekori dia ke bengkel membernya....sampai disana...kereta ditinggalkan dan kami pergi kerumah chot sebelum meneruskan aktiviti perlancongan...member chot akan meneruskan kerja selanjutnya bagi memastikan keadaan PX dalam keadaan yang bagus dan selamat untuk perjalan jauh terutama bahagian enjin nya...

bersambung.....

7 comments:

Yopiscky said...

aku dah pening ni..
dah 2 entri nampaknya macam dah nak balik ump..tgk2 berkisar hari seblomnya pulok
mg pandai pusing lat..

amirulxvii said...

Ag banyak flashback dr cite Slumdog Millionaire la cite ko ni. Dlm flashback ade flashback ag.

yaya said...

apelaaa nasib si PX tu erk..makan dek zaman laa katekan..tp ak bangge ngan PX yg bley sampai kt UMP ni..part 4 plszz...

ungufaiza said...

heh..
penim2..

tp besh..~

eight said...

pnat r tunggu
mung nk test market ke gane?
haha

eight said...

pnat r tunggu lak
mung nak test market ke gane?
haha

bulatan said...

huhu...thanks kepada sumer yang bagi sokongan...komen anda amat berguna untuk aku memperbaiki lagi cerita ini...